Overlast van windturbines, met alle gezondheidsklachten van dien, worden (bewust) niet voor het voetlicht gebracht bij de bevolking. Willen de bestuurders van nu aansprakelijk gesteld worden voor deze gevolgen, die dan optreden?
|
Bij de besluitvorming over windmolen wordt en zal worden uitgegaan van de op dat moment geldende wettelijke procedures, kaders en normen.
|
Waarom worden omwonenden van mogelijke locaties die volgens exploitanten geschikt zijn om windturbines te plaatsen niet geïnformeerd?
|
Exploitanten van windturbines zijn vrij om te onderzoeken waar zij kansen zien voor het bouwen van windturbines. Het is aan de overheid (gemeente, provincie of Rijk) om onafhankelijk daarvan ook te onderzoeken waar zij mogelijkheden zien voor windturbines. Als daaruit plekken naar voren komen waar het mogelijk is, wenselijk is en er een initiatiefnemer is die iets wil ontwikkelen, wordt er een vervolgproces gestart waarin omwonenden worden geïnformeerd.
|
'Uw mening telt!', schrijft u. Op welke manier weegt onze mening mee, bij besluitvorming?
|
Inwoners worden betrokken bij de totstandkoming van de RES. Om de meningen op te halen worden verschillende tools ingezet waaronder zo'n bijeenkomst als deze. De opmerkingen, wensen, suggesties e.d. worden afgewogen en mee genomen in de ontwikkeling van de RES. Uiteindelijk besluiten de volksvertegenwoordigers: gemeenteraden, de Provinciale Staten en het algemene bestuur van de waterschappen, over de RES. De RES gaat dan vertaald worden naar lokaal Omgevingsbeleid. Daar zullen gemeenten hun inwoners en organisaties weer bij betrekken.
|
U heeft het over 'inwoners'. Wat bent u van plan met de toekomstige omwonenden?
|
Op projectniveau worden omwonenden betrokken bij de ontwikkeling. Op dat niveau kunnen afspraken worden gemaakt over compensatie voor geleden schade, inzet van opbrengsten ten behoeve van het gebied, organiseren van lokaal eigendom, etcetera.
|
Hoe ziet het RES participatieproces eruit? Op welke momenten kunnen omwonenden en belangenverenigingen, zoals bijvoorbeeld hengelsportverenigingen, aansluiten?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. We beginnen overigens niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Hoe worden raadsleden in de RES betrokken en waar beslist de raad uiteindelijk over?
|
De verantwoordelijkheid voor het informeren van raden (maar ook de staten en het AB van het waterschap) ligt bij het College B&W, zoals dat bij ieder project/beleidsvoornemen e.d. gaat. Daarnaast worden er door de projectorganisatie RES Achterhoek in de komende periode tot 1 juli 2021, meerdere bijeenkomsten georganiseerd om de volksvertegenwoordigers te informeren. De raad heeft ook een eigen verantwoordelijkheid om zich te laten informeren en op zoek te gaan naar informatie en de mening van haar inwoners en organisaties. De besluitvormingsfase gaat over vaststelling van de definitieve RES, de RES 1.0. Die bevoegdheid is toegekend aan provinciale staten (PS), gemeenteraad en Algemeen Bestuur van het waterschap.
|
De RES heeft als doelstelling om 35TWh landelijk en 1,35 TWh in de Achterhoek. Dit is niet voldoende om alle energieproductie te verduurzamen. Wat doen we met de rest?
|
Het opwekken van 35 TWh geldt alleen voor opwekking op land in 2030. Daarnaast zet het Rijk in op Wind op zee op energiebesparing en op innovatie. Hiermee wil het Rijk haar tussendoelstelling voor 2030 bereiken. Na 2030 is mogelijk nog meer nodig.
|
Ik ben benieuwd hoe serieus de wensen/inbreng van inwoners genomen worden. Welke inspraakmogelijkheden staan er open?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. We beginnen overigens niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0.
|
Wordt er op regionaal niveau naar ruimte gezocht voor grootschalige opwek van zon en windenergie of het is het iedere gemeente voor zich?
|
In de RES wordt regionaal naar ruimte gezocht voor grootschalige opwek van duurzame energie.
|
Kunnen bewoners eigenaar worden van de zonneparken/ windmolens via energiecoöperaties?
|
Ja, iedereen in Nederland kan in beginsel het initiatief nemen trot de realisatie van een zonnepark of windturbines en daarmee eigenaar worden. Ook wordt door initiatiefnemers aan andere partijen de mogelijkheid geboden om financieel te participeren. Op nationaal niveau is het doel gesteld te komen tot 50% lokaal eigendom van de productie van duurzame energie.
|
Hoe kunnen bewoners meepraten in de RES?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. We beginnen overigens niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Er zijn RES-bijeenkomsten geweest in andere RES-regio's waar veel verborgen belangen boven tafel kwamen. Is helder vanuit welk bedrijfs-/particulier/instituutsbelang iedereen deelneemt?
|
We nodigen breed allerlei partijen uit en weten ook in heel veel gevallen voor elk belang zij staan. In de bijeenkomsten komt dit zeker op tafel. Elkaar daarop bevragen is dan een goede methode, dan wordt het duidelijk.
|
Wat gebeurt er met de verdeling van de regionale taakstelling als sommige gemeenten besluiten om geen (grote) windmolens in hun gemeente te plaatsen?
|
Over de (voortzetting van de) regionale taakstelling moeten gemeenten nog een besluit nemen. De inzichten die worden opgedaan door de voorbereiding van de RES kunnen in principe leiden tot een heroverweging. Zolang dat niet gebeurt zullen gemeenten die geen windmolens wensen hun taakstelling moeten invullen door meer zonneparken toe te staan op hun grondgebied.
|
Wat verstaat de RES onder draagvlak? Op de site van het nationaal programma RES staat dat er in de directe omgeving van windturbines draagvlak moet zijn. Klopt het dat er zonder draagvlak in de omgeving geen windturbines zullen komen?
|
Draagvlak is een van de aspecten waarnaar gekeken wordt bij de keuzes van locaties voor de opwekking van duurzame energie. Een locatie wordt afgewogen op basis van een overzicht van alle voor- en nadelen van een locatie.
|
Hoe wordt voorkomen dat het opwekken van duurzame energie leidt tot het aantrekken van energie-intensieve industrie?
|
Het niet-aantrekken van energie-intensieve industrie is geen onderwerp van de RES. Het (sociaal)-economische beleid en ruimtelijk beleid van een gemeente zijn sporen waarin dit thema wordt afgewogen. De RES wil de productie van duurzame energie bevorderen en kijkt niet naar specifieke verbruikers.
|
Hoe gaan gemeenten om met weerstand in de samenleving?
|
Dat zal iedere gemeente op haar eigen wijze doen voor al lopende projecten.
|
Hoe gaat de RES om met koppelkansen in het landschap?
|
Koppelkansen in het landschap worden in kaart gebracht en meegenomen in de afweging om tot kansrijke gebieden te komen. Het uitgangspunt is dat er zoveel mogelijk koppelkansen benut moeten worden. Inmiddels heeft een aantal (belangen)organisatie al mogelijke koppelkansen in kaart gebracht >>
|
‘Samen d'ran’ is leuk. Goed dat jullie me informeren met deze bijeenkomst. Ik zie echter nog niet veel terug over de daadwerkelijke mogelijkheden tot het mede sturen of beïnvloeden van de RES uitvoering. Kunt u aangeven wat de daadwerkelijke mogelijkheden zijn op gebied van participatie?
|
De input die verkregen wordt in de ateliers/bijeenkomsten en die op andere manieren wordt verzameld, wordt gewogen en mee genomen in de ontwikkeling van de RES 1.0. We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. We beginnen overigens niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Hoe kan het opwekken van duurzame energie worden gecombineerd met andere opgaven, zoals het bouwen van woningen?
|
Het bouwen van woningen en het opwekken van duurzame energie zijn ontwikkelingen die ruimte vragen. Het is belangrijk om deze zoveel mogelijk te combineren. Bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken te plaatsen.
|
Hoe worden inwoners geïnformeerd door gemeenten over energieprojecten?
|
Dat doen gemeenten op verschillende manieren en hebben daarbij hun eigen middelen en kanalen. Wat iedere gemeente verplicht is te doen, het publiceren van de vergunningaanvragen.
|
Welke positie heeft de inwonersparticipatie in de besluitvorming?
|
De raden, staten en AB van het waterschap nemen een besluit over de RES 1.0. Zij zullen daarin hun eigen afweging maken en de belangen van hun inwoners, bedrijven en organisaties daarin betrekken. Uitkomsten van o.a. participatiebijeenkomsten voorinwoners (zoals op 14-1-2020) nemen ze hierin mee.
|
Hoe wordt de feedback van de inwoners geïmplementeerd in het RES-proces?
|
De feedback/ input die verkregen wordt tijden de (online) ateliers/bijeenkomsten en die op andere manieren wordt verzameld, wordt gewogen en mee genomen in de ontwikkeling van de RES 1.0.
|
Wat is het beleid t.a.v. windmolens in Bronckhorst? Wat zijn de zoekgebieden voor windenergie in de gemeente Bronckhorst?
|
De RES Achterhoek gaat niet over het specifieke beleid van een gemeenten. De gemeenten zijn uiteindelijk altijd zelf eigenaar van hun eigen beleid. Als u het specifieke huidige beleid van een gemeente wilt weten dient u contact op te nemen met die gemeente. Momenteel zijn er geen zoekgebieden onderzocht vanuit de RES in de Achterhoek.
|
Gaat de ontwikkeling van de RES 1.0 democratischer plaatsvinden dan de ontwikkeling van de concept-RES?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. We beginnen overigens niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Wat als de raad van Doetinchem een hele andere keuze wil met de RES dan de raad van bijvoorbeeld Bronckhorst?
|
Het is mogelijk dat de raden anders besluiten. In feite betekent dit dat de RES terug moet naar de tekentafel. We proberen in het proces om tot de RES 1.0 te komen dit te voorkomen door raadsleden in het proces te betrekken.
|
Vind u de tijdspanne niet te kort voor het hele participatietraject?
|
De tijdspanne om te komen tot de RES 1.0 is kort maar we beginnen niet bij nul. Gemeenten hebben al eerder beleid op het gebied van energie opgesteld en dit gedeeld met inwoners en organisaties. Dit beleid is een belangrijk onderdeel van de RES 1.0. Daarnaast is de RES 1.0 niet het einde. Er volgen een RES 2.0, 3.0 et cetera. Het blijft in ontwikkeling en daarin worden inwoners en organisaties in mee genomen.
|
Kunnen de inwoners uit de Achterhoek ook het participatieproces meebepalen?
|
Er is een plan van aanpak opgesteld waarin participatie ook een plek heeft. De aanpak komt binnenkort op de website te staan bij Participatie. De projectorganisatie staat altijd open voor goede ideeën op het gebied van participatie.
|
Wat is de waarde van de RES terwijl er nog zoveel onzeker is over de transitie?
|
De RES is geen volledig handboek om met de energietransitie om te gaan. Wel geeft het een aantal handvatten om een aantal grote stappen hierin te zetten. De RES wordt op een wijze opgesteld dat het in kan spelen op nieuwe ontwikkelingen.
|
Hoe gaan jullie in de toekomst de betrokkenheid van inwoners vergroten?
|
Het betrekken van inwoners ligt vooral bij de gemeenten, zij werken aan de RES en staan dicht bij hun inwoners. We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties en inwoners voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via de communicatiekanalen van gemeenten. Daarnaast zetten we andere middelen in om de belanghebbenden te benaderen. Voor vragen kan iedereen ook altijd terecht bij zijn eigen gemeente. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Wordt er een tijdslijn gepubliceerd? En waar in deze tijdslijn worden de burgers gehoord, inclusief bijsturen van het plan n.a.v. deze inbreng?
|
Op de website wordt binnenkort e.e.a. gepubliceerd over het Plan van aanpak. Op 1 juli 2021 moet de RES 1.0 zijn ingediend bij het Rijk. Begin april 2021 moet de RES 1.0 gereed zijn om het besluitvormingstraject van de raden/staten/AB van het waterschap, in te kunnen gaan.
|
Kijkt de RES ook naar wind op zee?
|
Nee. Wind op zee valt buiten de RES.
|
Wordt de visie van jongeren nu bij de besluitvorming door de gemeenteraden van de gemeentes betrokken?
|
JongRES is ook actief in de Achterhoek en zal eigen activiteiten organiseren om jongeren te betrekken en hun meningen te peilen. Het is aan de gemeenteraden dit mee te nemen in de besluitvorming.
|
65% vindt dat jongeren een belangrijke stem moeten hebben. Welke definitie van jongeren gebruiken jullie?
|
Dat laten we over aan JongRES Achterhoek.
|
In hoeverre worden projectontwikkelaars gekoppeld aan boeren met grote stallen om in plaats van zonneweides juist stallen vol te leggen?
|
Projectontwikkelaars worden door gemeenten niet gekoppeld aan agrariërs. Ontwikkelaars beschikken over computersystemen op basis waarvan zij zelf bepalen wat voor hen de juiste locatie is. Daarna nemen zij contact op met de grondeigenaar. Het is aan de grondeigenaar of hij zijn dak (daken) ook ter beschikking wil stellen aan de ontwikkelaar. Het is overigens niet per definitie gesteld dat de biodiversiteit afneemt wanneer daar een zonnepanelenveld wordt geplaatst op agrarisch gebied. Dit is afhankelijk van de bodemgesteldheid en de inrichting van het zonnepark. Per initiatief zal dit apart onderzocht en bekeken moeten worden. Energiebesparing is inderdaad een hele belangrijke pijler. Niet alleen bij ondernemers en woningeigenaren maar ook bij huurders. Gemeenten nemen in de jaarlijkse prestatieafspraken die zij opstellen met de woningbouwcoöperaties in hun gemeenten daarom ook afspraken op over energiebesparing.
|
Als het om jongeren gaat, worden scholen dan ook actief betrokken bij wat er de komende jaren gaat gebeuren met de energietransitie in de Achterhoek?
|
De RES is een regionaal proces. Het betrekken van scholen is vooral een gemeentelijke aangelegenheid. Wellicht gaat JongRES Achterhoek hierin nog een rol spelen, maar dat is aan hen.
|
Alles begint bij draagvlak en initiatief vanuit de gemeenschap, zodat we als Achterhoekers zelf kunnen profiteren. Waar zie we dat nu terug in het hele RES-project?
|
We streven naar minimaal 50% lokaal eigendom op projectniveau, zoals voor een gebied dat voortkomt uit de Regionale Energiestrategie. In de praktijk kan het om lokale redenen anders ingevuld worden; uiteindelijk gaat het om een landelijk, gemiddeld streven. (Mede-)eigendom betekent niet alleen financieel eigendom, maar ook zeggenschap over het project én over de besteding van de baten.(Mede-)eigendom betekent ook zelf investeren en ondernemen. Daar hoort risico nemen bij. Meer info >> . Iedereen heeft recht op initiatief, dat betekent dat iedereen in de Achterhoek een project kan starten.
|
Ik vernam dat er minimaal 50% participatie bij (windmolen/zonnepark) initiatieven moet zijn. Wat betekent die participatie precies? 50% van wat/welke omgeving?
|
Het gaat om een streven naar 50% lokaal eigendom op projectniveau, zoals voor een gebied dat voortkomt uit de Regionale Energiestrategie. In de praktijk kan het om lokale redenen anders ingevuld worden; uiteindelijk gaat het om een landelijk, gemiddeld streven. (Mede-)eigendom betekent niet alleen financieel eigendom, maar ook zeggenschap over het project én over de besteding van de baten. (Mede-)eigendom betekent ook zelf investeren en ondernemen. Daar hoort risico nemen bij. Meer informatie >>
|
De RES 1.0 zou 1 juli 2021 ingeleverd moeten worden. Wanneer en waar is deze in te zien?
|
De RES 1.0 moet 1 juli 2021 ingediend zijn. Deze is vanaf die datum te vinden op de website van de RES Achterhoek, maar ook op die van de andere overheden, zoals NP RES.
|
Het Europees Hof heeft de mogelijkheden van windmolens flink beperkt. Wat wordt daar mee rekening gehouden en gecommuniceerd naar ons?
|
In de RES wordt uitgegaan van de wettelijke normen zoals die op dit moment gelden. Mochten hierin veranderingen komen, dan wordt het effect hiervan in kaart gebracht.
|
Ik woon in Berkelland. Hier zijn al heel wat zonnevelden vergund (wij wonen naast een toekomstig veld) en loopt een initiatief voor een windpark. Een en ander is een gevolg van het Akkoord van Groenlo. Hier heb ik trouwens niets over gehoord. Betekent de RES niet dat de Achterhoekse gemeenten nu op hun handen gaan zitten als er veel bezwaren komen van omwonenden?
|
De RES is van de gemeenten. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de RES. Het is niet zo dat de gemeenten de RES gebruiken om onder bezwaren uit te komen.
|
Wat gebeurt er als we het niet lokaal oppakken? Neemt dan de Rijksoverheid de regie over?
|
Nederland heeft meer duurzame energie nodig om aan de klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen. Het Rijk geeft er de voorkeur aan regio's zelf te laten beslissen waar ze op hun grondgebied duurzame energie kunnen produceren. Indien regio's daar onvoldoende in slagen, zal het rijk waarschijnlijk inderdaad meer sturend gaan optreden.
|
Zijn er mogelijkheden voor burgerparticipatie? Waar liggen de zoekgebieden voor windenergie? Wat zijn de mogelijkheden voor zonne-energieparken?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we via de website, de nieuwsbrief en via communicatiekanalen van gemeenten. Deze ateliers hebben tot doel om gezamenlijk tot zogenaamde zoekgebieden te komen. Gemeenten hebben beleid op het gebied van zonne-energie en ook de provincie heeft onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor zon. Dit is vastgelegd in provinciaal beleid. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Welke rol kunnen omwonenden spelen in klein- en grootschalige opwek?
|
Inwoners kunnen meedenken en inbreng genereren in de RES maar ook zelf initiatief nemen voor een project of mede eigenaar worden van een windmolen of zonnepark.
|
Hoe kunnen burgers m.b.t. de RES meedenken?
|
De RES is van de gemeenten, provincie en het waterschap. We starten vanaf november met een serie ateliers waar allerlei organisaties voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we onder andere via de website, de nieuwsbrief en via de gemeenten en hun lokale communicatiekanalen. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Is een energie neutrale Achterhoek in 2030 haalbaar en verstandig? (de rest Nederland koerst op 2050) en technologische ontwikkeling volgt zich in rap tempo op.
|
Gezien de klimaatontwikkeling is een ambitie om in 2030 al energieneutraal te zijn zeker verstandig, wachten op nieuwe technologische ontwikkelingen is daarbij helemaal niet wenselijk. Dit duurt te lang. Of het haalbaar is, is de vraag. Er moeten nog grote stappen worden genomen en er staan nog veel uitdagingen in de weg, maar dit ontslaat ons niet van de maartschappelijke opgave om ons in te zetten om onze ambitie te behalen.
|
Hoe zorgt u ervoor dat Achterhoekers ook daadwerkelijk het gevoel hebben dat ze mee kunnen praten over de RES, en dat hun input ook een plek krijgt in de definitieve RES?
|
We starten vanaf november 2020 met een serie (online) ateliers/bijeenkomsten waar allerlei belanghebbenden voor worden uitgenodigd. Hierover communiceren we onder andere via de website, de nieuwsbrief en communicatiekanalen van gemeenten. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief RES Achterhoek >>
|
Waarom moet elke gemeente deze uitdaging individueel oplossen? En dus overal tegen uitdagingen gelopen wordt, i.p.v. een paar grootschalige projecten/samenwerken?
|
Gemeenten moeten het niet individueel, maar op regionaal niveau oplossen. Dit zorgt voor meer onderlinge samenwerking en meer samenhang tussen de plannen.
|
Hoe voorkomen dat commerciële of politieke belangen een boventoon kunnen gaan voeren?
|
Dit wordt voorkomen doordat de gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur van de waterschappen uiteindelijk besluiten over de RES. Zij moeten beoordelen of de afweging tussen verschillende belangen uiteindelijk goed genoeg gedaan is. Hiermee controleren zij het proces.
|
Hoe krijgt 50% lokaal eigendom vorm bij grootschalige opwek? Wat merken wij daarvan als inwoner van de Achterhoek?
|
Het invulling geven aan het streven naar 50% lokaal eigendom op projectniveau wordt per project bekeken. Gemeenten worden gevraagd hiervoor voorwaarden in hun beleid op te nemen. (Mede-)eigendom betekent niet alleen financieel eigendom, maar ook zeggenschap over het project én over de besteding van de baten. (Mede-)eigendom betekent ook zelf investeren en ondernemen. Daar hoort risico nemen bij. Meer info >>
|
Hoe gaan de gemeenten in de Achterhoek om met de civiele zaak door de Stichting Platform Storm?
|
Op rijksniveau zal worden aangeven hoe is om te gaan met juridische uitspraken die invloed hebben op het nationaal programma RES. De Achterhoek zal zich daaraan houden.
|
Wie bepaalt de locatie van (grote) windturbines?
|
Voor het realiseren van windturbines is meestal een wijziging in het bestemmingsplan nodig. Uiteindelijk zijn gemeenteraden leidend in het wijzigen hiervan.
|